Jdi na obsah Jdi na menu

Od církevních restitucí k Spravedlivému mezi Góji

20. 8. 2012

I tak seriozní list, jako je Týden, někdy nezavadí o žádné téma. Tentokrát ale vyšel naditý několika zajímavými tématy, takže si mohl dovolit i nevýmýšlet, pod jakou záminkou dát na titulní stranu nějaké děvče ve stádiu neoblečenosti, a rovnou čtenáře poděsil vražedně se tvářícími kuchaři.

Na straně 42 začíná hlavní téma, článek Leoše Kyši Kristovi cifršpioni. No jo, zase ty restituce, ale i jim musíme svoji pozornost věnovat. Ať už patříme k nadšencům nebo odpůrcům, nějak se nás to také týká. Autor si dal práci a obešel církevní "ministry financí" aby zjistil, co hodlají církve s restituovaným majetkem udělat. Kromě mnoha slov a přehledných tabulek se na nás z jedné fotografie usměje i všem dobře známý Pavel Stolař, který prý "pečuje o financování evangelíků, protože má zkušenosti s byznisem". Zaryté kališníky sice zaskočí asi nadpis fotografie: "Byznys ve znamení kříže", ale snad odpustí redakci, že si symbol kalicha spojila spíš s církví husitskou. Důležitější jsou spíš jeho vyjádření pro časopis o tom, co ČCE vlastně od restitucí očekává.

Víc mě ale na 50. stránce zaujal článek o venkovském učiteli, vojákovi 1. světové války, členovi NSDAP a důstojníkovi Wehrmachtu Wilhelmovi Hosenfeldovi, který to dotáhl až na izraelské vyznamenání Spravedlivý mezi národy (spíš by se hodilo psát góji). Onen pán je vlastně v pozadí Polanského filmu Pianista, ale zachránil víc lidí, než jen jednoho židovského klavíristu na útěku z lágru. Článek spíš naznačuje, než rozebírá, jak se v jednom člověku sváří dva motivy - jednak hluboká katolická víra a s ní čím dál více nesourodé nadšení pro vlastní národ a ideologii nacionálního socialismu. Když pak viděl, jaká zvěrstva jsou jménem jeho milovaného národa páchána, začas nabytých pozic využívat jinak, než by jeho nadřízení očekávali. Historie není jednoduchá, neboť jednoduší nejsou ani její aktéři - lidé. Nic se tedy nedá vysvětlit jakoukoliv simplifikací, jako že Židům nikdo nepomáhal, všichni se stavěli proti nim, se kterými se často operovalo i na naší ETF UK. Naopak, hodný Němec, hodný nácek, nemusí být vždy jen mrtvý nácek.

Poslední zprávička se týká hlavně muslimů a Židů - jako řezníci se tvářící kuchaři na obálce se mohou zdát, že jdou zabít košer způsobem hovado. Náboženské společnosti, které maso sice mohou, ale ne jen některé, dokonce i zvláštním způsobem usmrcené, si zřejmě budou muset zažádat o výjimku ze zákona, neboť v sousedním Německu už nedávno řešili soudy otázku, zda nejde o týrání zvířat.

No, církve mají i jiné potíže, než z čeho budou žít? Ale je toho tam zajímavého i víc ...

(Jakub Dvořák)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

M. Rudolf - Co bude dělat ČCE?

20. 8. 2012 13:25

Nemaje zmíněný Týden k dispozici osměluji se požádat o krátký komentář - co že bude dělat ČCE s těmi penězi?

Jakub Dvořák - Re: Co bude dělat ČCE?

20. 8. 2012 14:27

Upřímně, když jsem psal upoutávku, tak bylo mým záměrem čtenáře povzbudit, aby "vzal a četl" sám. Ostatně jsem se právě prolouskal k dalšímu zajímavému článku, profilu Heinze-Horsta Deichmanna, majitele i u nás známé obuvnické firmy, ale alespoň já o něm nevěděl, že je to věřící člověk a "tvůrce a propagátor 'křesťanského marketingu'". No, tak to ještě dodávám.
Jinak jsem se ze Stolařových odpovědí nedozvěděl víc, než že to nebude stačit na chod církve, že se tu bude muset rozumě investovat, ale budou se muset i tak slučovat (neeufemisticky rušit) sbory, vyhazovat zaměstnanci, abychom měli na běžný chod zbylých sborů. Bude se kvůli tomu vytvářet matematický model prognózy příjmů církve. Prý ale nejsme hlupáci a umíme se o své prachy postarat. Tak Pán s námi a zlí pryč ...

Jiří Hoblík - Re: Re: Co bude dělat ČCE?

20. 8. 2012 16:02

Vzhledem k tomu, jak snadno před časem bylo vyloupeno církevní ústředí a jak v některých sborech lítá i to málo peněz komínem, nemám strach, že bych nevěděl, co se s případně získanými miliardami stane.

M. Rudolf - Re: Re: Co bude dělat ČCE?

20. 8. 2012 16:16

Děkuji za komentář. Zmíněné činnosti by se měly udělat čím dřív, tím seriózněji, pokud se církev chce zbavit závislosti na státu. Ať už nějaké peníze dostane nebo ne (jako že stejně nakonec nedostane).