Jdi na obsah Jdi na menu

Duchovní praxe

Příspěvky

Lutherův hymnus Christ lag in Todtesbanden („Kristus byl spoután smrtí“)

3. 6. 2017

Úvaha o propojení zpěvu a teologie na příkladu hymnu od Martina Luthera z roku 1524.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: Duchovní praxe | 0 Komentářů:

Rocking Christmas

21. 12. 2016

Jako přání k Vánocům ze strany Svobodných protestantských stránek mne na poslední chvíli napadlo načrtnout přehled rockových vánočních písní od 60. let minulého století do současnosti. Materiálu je hodně a do úplnosti má tento nástin daleko – co však někdy příjemně překvapí, je snaha o vyrovnávání se slavením Vánoc, jehož tradičnost je fragmentární, jehož význam je sice dostupný v křesťanských pramenech, ale snadno zůstává vyprázdněný. Jak zpívat o Vánocích v „ne-křesťanské“ rokové písni a nevytvářet ubohé náhražky? Na tuto otázku se těžko hledá odpověď a zdařilá odpověď je výjimečná... (Verze 1.2)

 
Celý příspěvek
| Rubrika: Duchovní praxe

Slavnost jen smuteční?

15. 10. 2016

O pohřebních slavnostech a jejich smyslu v dnešní době.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: Duchovní praxe | 2 Komentářů:

Meditativní bohoslužby: Žalm 139,11-18, Co je člověk...? Kdo je člověk?

16. 4. 2016

Na přelomu let 2014 a 2015 jsem se z důvodu jisté neuspokojenosti z homilií obecně rozhodl navrhnout formální změnu, která by se přitom dotýkala i celých bohoslužeb. Nebyla zamýšlena přímo revoluce, ale výrazný posun, který by se mohl uplatňovat spíš vzácně než každý týden. Po několika diskusích se nakonec tyto bohoslužby podařilo uskutečnit o postní neděli roku 2015 v pražském kobyliském sboru a přes všechny nejistoty, které přípravu provázely, byly meditativní bohoslužby příznivě přijaty.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: Duchovní praxe | 4 Komentářů:

Jak slavit Pondělí velikonoční?

28. 3. 2016

Meditace nad svátkem, jehož význam se může zdát prázdný, nebýt snad pomlázky... Otázka je proto spíše řečnická.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: Duchovní praxe | 3 Komentářů:

Chození do kostela

30. 4. 2015

Každá mince má dvě strany. Když zažíváme něco pěkného, nepřipouštíme si nepěknosti. Naopak když se dozvídáme špatnou zprávu, těžko se nám spojuje tato zpráva s něčím dobrým. A přece je na místě se takového jednostranného myšlení vzdát – a neohlupovat se navzájem domněnkami o tom, že je „vše v pořádku“, ani se nehroutit z toho nedobrého. Jak ovšem hledat nové cesty, když ty dosavadní ani pořádně neznáme? V početní slabotě „chození do kostela“ se obecně spatřuje symptom, že je cosi dalekosáhle v nepořádku. Čeho však je symptom symptomem? A není to, co považujeme za symptom, něčím víc?

 
Celý příspěvek
| Rubrika: Duchovní praxe | 3 Komentářů:

Církevní selhání (2): Ignorance řádu lásky

20. 8. 2014

Co je třeba udělat, aby křesťanství nebylo nadarmo, co udělat, aby bylo k něčemu? Co je nezbytně nutné, kdykoli, kdekoli a za všech okolností? Neselhává v tom, co je mu bytostně vlastní, ne tedy pod pouhým vnějším tlakam? Kam obrátit pozornost, aby to bylo jinak? Pokusme se ptát... v úvahách nikoli neomylných...

 
Celý příspěvek
| Rubrika: Duchovní praxe | 4 Komentářů:

Kam pryč od bezduchého intelektu?

21. 6. 2014

 
Celý příspěvek
| Rubrika: Duchovní praxe | 2 Komentářů:

Církevní selhání (1): Přizpůsobování

6. 4. 2014

Volně koncipovaný seriál, který vychází z předpokladu, že před problémy se nemá utíkat, ani se nemá o ně zadrhávat, nýbrž že se jejich promýšlením lze vydat na nové cesty...

 
Celý příspěvek
| Rubrika: Duchovní praxe | 4 Komentářů:

Michael Blume: Evangelická pobožnost za jednoho neandrtálce

1. 3. 2014

Zvláštní pobožnost. Sepsaná nikoli na základě biblického textu, nýbrž na základě reflexe vědeckých poznatků. Autorem je německý religionista, zabývající se zvláště vztahem mozku a náboženství (tzv. neuroteologií) a působící t.č. v Kolíně nad Rýnem. V této pobožnosti je patrná obeznámenost s tématem i jistá zběžnost přípravy. Kromě několika myšlenek, které stojí za zvážení a další promýšlení, se vnucuje ještě jeden podnět: zdá se, že je možné považovat také alespoň některé druhy věděcké práce za příležitost ke spiritualitě, k duchovnímu životu. Nejen za produkci badatelských výsledků, nýbrž i za prožívaný ponor do hlubin skutečnosti.

 
Celý příspěvek
| Rubrika: Duchovní praxe | 1 Komentářů: