Jdi na obsah Jdi na menu

Oslabování dobré vůle dobrovolníků

Je dobře, když se ví, že nezištnost má smysl. Je dobře, když nezištně jednající se smyslem nasytí. Je dobře, když se někdo dozví, že víra motivuje k nezištnosti. Ale etický konflikt nastává tam, kde dobrovolníci se stávají předmětem rozdávání cen jako třeba 31.10.2011 v Obecním domě pod církevními taktovkami. (Jako by nestačilo, že se všudemožně po Česku stále někdo někde oceňuje...) Nejde jen o to, že takovému Immanuelu Kantovi by se to nelíbilo, nýbrž hlavně o to, že se nezištnost zvnějšňuje, zpředmětňuje a že generuje zisk, takže vlastně nezištností být přestává. Doufám, že ten, kdo je opravdu nezištným dobrovolníkem, se nad touto krátkou úvahou nebude pohoršovat a nebo se třeba rozhořčovat jako děcko, jemuž chcete vzít hračku. A doufám, že dobrovolníků bude více a více, právě proto že je to často nutné a vůbec že to má smysl

Jiří Hoblík

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Josef Hurt - Oceňování má smysl

9. 10. 2011 7:36

Oceňování má smysl. Je to nejen forma uznání a poděkování, ale také povzbuzení pro další. Někdy je škoda, že dobré skutky na sebe neupozorňují - je jasné že to neděláme většinou na odiv, ale spíše ve skrytu. Jenže media píší spíše o negativech společnosti a tak je dobré vytvářet prostředí, kde se píše o pozitivech.

Jakub Dvořák - Re: Oceňování má smysl

9. 10. 2011 10:12

Vážený bratře faráři,
rád bych přispěl jedním postřehem z "moderní pedagogiky". Dnes se velmi přetřásá takzvaná "kompetitivní" a "kooperativní" pedagogika. Lidsky řečeno - mají žáci soutěžit (kompetice) nebo spolupracovat (kooperace) při svém vzdělávání? Pro mnohé pedagogy, ale i faráře je dodnes "přirozená soutěživost dětí" posvátnou krávou. Pedagogové (pravda, hlavně theoretičtí, ovšem to také znamená ochotní překonávat praktickou machu praktiků) připomínají, že motivační význam kompetice je sporný. Nakonec v kolektivu vykrystalizuje pár jedinců, kteří se v soutěžích udrží na špici, což otráví ty méně úspěšné a neúspěšné, kteří se naopak snažit přestanou. Ti úspěšní se pak přestanou vzdělávat, budou pouze udržovat body.
Zavádění cen (je toho dnes už k zblití) vnáší do aktivit prvek kompetice. Jirka má pravdu v tom, že z dobrovolnictví se stává soutěžemi nedobrovolnictví, z nezištnosti zištnost, a již dotčený Immanuel Kant, jakkoliv mám k ledasčemu z jeho nápadů výhrady, má v tom, že morální akt se musí dělat pouze pro akt sám, protože je správny, bez očekávání odměn, pravdu také.