Stojí za to si připomenout:
„… po roce 1989 prosadil Václav Klaus za široké podpory právě i evangelické veřejnosti myšlenku, že pro náš další vývoj je nejdůležitější ekonomika. Ekologii označil za jakousi ozdobu na dortu. Nejdůležitější je prosperita, to, abychom zbohatli. Církev jako by zcela zapomněla na Ježíšovo slovo: „Nejprve hledejte království Boží…“ Sbory, které v rámci privatizace a restituce dostaly zpět domy, a tím možnost hospodařit s byty a pronajímat nebytové prostory, se rázem staly bohatými. A to bohatství přijaly jako dědictví po předcích a hospodaří s ním podle vlastního uvážení, ve svůj prospěch. Václav Klaus současně prosadil myšlenku „každý za své“. A vedení církve (zde samozřejmě zjednodušuji) přišlo s administrativním opatřením: sbory se musí vyjádřit, zda jsou schopné a ochotné zaplatit si svého faráře a pokud schopné nejsou, musí počítat se zrušením farářského místa. Což vzbuzuje moji úzkost: ty bohaté sbory, které dostaly majetek, vůbec nenapadlo, že by se o své bohatství mohly podělit se sbory, které nadále musí spravovat své kostely a fary, ale kromě toho, co vyberou mezi sebou, žádné další příjmy nemají. Ve městech, kde je větší možnost podnikání a sbor má více členů, kteří mohou jeho práci vydatně podpořit a svého faráře si zaplatit, se vůbec neuvažuje o situaci venkova a našich venkovských sborů. Přitom obětavost venkovských lidí je nadále ohromná, ale jejich příjmy jsou daleko nižší. Synodní rada právě tak jako stát měří všem stejným metrem.“
(Z rozhovoru s PhDr. Milenou Šimsovou v V. Lukášová a H. Schillerová Ženy z fary, ISBN 80-7017-031-X, vybral Jakub Dvořák)
Komentáře
Přehled komentářů
To je úryvek z knihy z r. 2006?! To je fakt zajímavý! Souhlasím s názorem. v 90. letech 20. století byla prosazována "Klausova ekonomika" na úkor etiky - mnohdy i té křesťanské. Ovoce téhle ideologie pojídáme dodnes ... :(
Klausova ekonomika na úkor křesťanské etiky...
(Daggie, 27. 8. 2011 16:38)