Jdi na obsah Jdi na menu

Změní církev svůj název?

Na pojmenování Českobratrská církev evangelická se stále někomu něco nelíbí. "Česko-" prý zní zastarale národovecky (to bychom ovšem mohli nově pojmenovat rovnou Českou republiku), "-bratrská" zase pohlavně nekorektně, "církev" nejde zase pod fousy ultrakatolíkům.

Někteří evangelíci ale začali vznášet pochybnost, zda ČCE je opravdu evangelická. A proto chystají na jeden z českých konventů návrh na přejmenování. Uvidíme, zda uspějí, návrh totiž zní: "Českobratrský průser evangelický".

- jih -

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

David daggie Geisler - Nový název

12. 1. 2012 8:39

Já bych to neviděl tak tragicky. :) Navrhuji změny v názvu takto:
a) "Česko-" nezohledňuje ty spoluobčany kteří se při posledním sčítání lidu přihlásili k moravské národnosti. Návrh zní "Moravský/-á (-é v plurálu)
b) "-bratrské" může zůstat. Evokuje to bratrství jak křesťanské, tak i ono známé francouzské "liberté, egalité, fraternité".
c) "evangelická" může také zůstat. Tento přívlastek je spojován v církevních kruzích s evangeliem. A v běžné populaci je to může být argument pro novodobý "církevní ne-katolický disent"
d) "Církev" lze změnit na z uzavřené metafory na otevřenou - "hnutí". Vzhledem k cca 700.000 občanům, kteří uvedli při sčítání, že věří, ale nehlásí se k žádné z registrovaných církví.

Jiří Hoblík - Re: Nový název

13. 1. 2012 4:05

Ne tragicky? Chcete říci, že církev je komedie?

David daggie Geisler - ČCE - žádná tragédie

15. 1. 2012 18:06

Podle mně není název ČCE ani její stav žádná tragédie. V krizi je, to ano. Ale tragické to není. Vidím to velmi nadějně. Již samotná existence různých pohledů na věc a sebeuvědomování si projevů krize v této církvi a touha "něco" s tím dělat - to mě naplňuje jakýmsi "optimismem shora". Tím "shora" nemyslím SR. :)))

Co se týká té komedie - ne komedie to není. Nicméně humor je při obrodě (společnosti i církve) velmi nutný. Je to tearpeutická metoda. Humorné metafory odlehčují prožívání krizí a ulehčují přerod.

Jako inspiraci navrhuji shlédnout film na motivy románu Umberta Eca "Jméno růže". Tam je vidět, jak může být nebezpečný humor pro náboženské fanatiky. A na druhé straně jak přínosný je humor pro reformní (či reformační) myšlení.

PS To, že je postava františkána Williama z Baskervillu (ztvárněná Sean Connerym) v podstatě postavou farantiškánského filozofa Williama z Ockhamu je nasnadě.

Anna Glacová - K názvu

13. 1. 2012 12:36

Ten název bych zatím neřešila, i když mne ten původní docela tragikomicky pobavil a objevovaly se pak doma i různé nepublikovatelné deriváty původního -
poněvadž více než název o nás mluví naše činy. Stačí se podívat na ústřední web. Moje hledající skutečná rodná sestra to vyjádřila po jeho shlédnutí asi tak, že jsme taková míchanice politiky, intelektualismu, ombudsmana a zbytků z historie a z Bible. (Mimochodem, ta vlajka EU, co tam teď visí, mne i trochu v první chvíli zaskočila, ale už jsem to rozchodila...to by bylo na jiné téma.)
Takže to bychom měli název něco jako Míchanice. To by snad šlo při jisté snaze ještě konzumovat. Otázka je, zda tam bude také místo pro učednictví od Pána Ježíše (nemyslím nějaké hnutí víry ap.) - omlouvám se lidem, kteří mají neklid z charismatických termínů, nevím jak se tomu učednictví v ČCE korektně říká, prostě aby ti, co chodí do kostela, byly povzbuzováni nejen ke znalostem Bible, jak tam co není ev. je, ev. ještě k pomoci bližnímu, ale také k následování Pána Ježíše do dnešních dnů, každodenně, prakticky a třeba dokonce i k tomu,aby našli odvahu se začít modlit, případně i modlit spolu - a nejen k připouštění toho negativního, jak jsme obecně hříšní, špatní nebo ti lidé venku špatní atd. (to je taky potřeba, ale všeho s mírou, možná by to šlo i konstruktivně pozitivně). Omlouvám se, že opět neučeně prudím s novodobým pietismem, praktičností a realitou, ale ten originální název mne k tomu nějak pohnul :-))

Jiří Hoblík - Re: K názvu

13. 1. 2012 23:44

Milá A.G., promiňte, ale v této rubrice jsem neměl v úmyslu rozpoutávat vážnou debatu, ale jen lehce humorně, publikováním nepublikovatelného výrazu, naznačit otázku, zda má v nás jméno církve vzbuzovat vzhledem k jejímu stavu pocit hrdosti. Atd. atd. Ale nehledě na to díky za ohlas, který mi svým způsobem potvrzuje, že církvička působí dojmem nečitelnosti - i když u každěho méně či více jinak.

Anna Glacová - Re: Re: K názvu

14. 1. 2012 9:44

Omlouvám se, příště se pokusím nezanášet humorná témata vážným tónem. Bude-li to pro Vaše stránky dobré, klidně můžete komentář z tohoto vlákna nebo i jiné z jiných vláken, kde se to nehodí, dát pryč. Občas neodhadnu ten styl nebo způsob, proč a jak je to napsáno a ráda bych, aby Vaše stránky zůstaly inspirativní pro co nejvíce čtenářů, aby nebyly mnou zamořeny :-)

Jiří Hoblík - Re: Re: Re: K názvu

14. 1. 2012 13:00

To byste musela produkovat nacíčkovské projevy, abych to tady od vás odmořoval :-)))), s těmi vašemi dosavadními nevím proč bych měl mít problém. Zcela zvědavostně vzato by mě zajímaly ty nepublikovatelné výrazy od vás. Samozřejmě by změna názvu nic nezměnila, to by spíš byla zmatku ještě víc. Už jsem jednu církevní přejmenovávací mánii zažil - a dneska... kde tyloňské sněhy jsou.

Učednictví není špatný termín, nevím sice jestli vždy šťastně užívaný, ale může velmi dobře označovat formu vztahu člověka k Ježíšovi K. - bible formu naplní obsahem a člověk zkušeností. A pozvbuzení je opravdu potřba, to se podceňuje. A vůbec - mějte se blahoslaveně.