Další vyštípanec?
Dávám dál, jak jsem získal, za úplnost a přesnost neručím. Jen jsem se dozvěděl několik detailů o případu Radima Žárského, skončivšího faráře v Černilově, kde nebyl 26.6. t.r. znovu zvolen farářem sboru. Příčinou údajně bylo to, že sboroví nepříznivci faráře se při volbě zaktivizovali, zatímco leckteří příznivci se k volbě nedostavili (9 ze 17 platně hlasujících bylo proti, 7 pro). Proč, to je mi záhadou, to můj zdroj ani stránky černilovského sboru neříkají.
Samozřejmě nezvolení přineslo faráři i rodině osobní komplikace, které se alespoň v zásadě vyřešily. Například v tom, že farář nastoupil na sbor v Semonicích.
Ale problematizuje se tu uplatňování principu voleb, u nichž nerozhoduje poučené rozhodnutí většiny, nýbrž blíže nejasný skupinový zájem, trochu i náhoda a slepenost. Že by hlas skupiny - hlas boží? Co jí mohlo najednou vadit na faráři nepatřícím mezi rebely? Pikantní na tom je, že se faráře zastal u vedení církve i sám starosta obce, nakloněný jeho občanským aktivitám, ovšem netuše, že vedení církve nemůže zasahovat do sborové volby.
Blíže se této záležitosti bude věnovat některé z příštích čísel Českého bratra, takže mu tímto dělám trochu reklamu, snad to nevadí. Jde tu jen o dodatek k dřívější úvaze (viz) a o možný podnět k úvahám o fraškovitosti některých voleb farářů sboru. Nemyslím tím třeba případy, kdy je jeden kandidát, ale případy, kdy volby jsou nějak intrikovité. Církev jako parodie na český parlament?
Jiří Hoblík
p.s.:
O událostech v černilovském sboru se zmiňuje výroční zpráva seniora Michala Kitty, přečtená na konventu Královéhradeckého seniorátu 12. 11. 2011.
Komentáře
Přehled komentářů
Černilovský sbor neznám a ani okolnosti farářova nezvolení. V tomto jsem zvědav, co o takových případech v yjeví Český bratr.
Co mě však zarazilo, je kontrast mezi celkovým počtem členů tohoto sboru - 202 (tak na Evangnetu) a s počtem účastníků na volbě faráře - 17 (tak na webu černilovského sboru).
Je účast 8,5% členů na volbě faráře v ČCE standardní úkaz?
Re: podivně nízká účast na volbě faráře
(Marek Ryšánek, 5. 9. 2011 15:15)Ano,je to normální
Re: Re: podivně nízká účast na volbě faráře
(Petr Hlaváček, 5. 9. 2011 15:48)
Na webu černilovského sboru jsem objevil stránku se statistikami - http://cernilov.evangnet.cz/soubory/4_charakter.html - a jsou tam tato čísla za rok 2010:
počet členů - 192
průměrný počet návštěvníků bohoslužeb - 24
počet salárníků od roku 2009 neuvádějí (za rok 2008 - 58)
I ve světle těchto čísel je velmi nízká účast na volbě faráře zarážející.
Re: Re: Re: podivně nízká účast na volbě faráře
(Ondra Glac, 13. 9. 2011 10:11)Co se vám na tom nezdá? Chtějí chodit do kostela, a ne se dohadovat. (Tím myslím těch 8, co tam chybělo do průměru). Náš sbor (v Brandýse nad Orlicí) měl za první republiky docházku v neděli skoro 100 lidí, na sborové shromáždění jich chodilo méně než 30. Tak je to už třeba tradice.
Re: Re: Re: Re: podivně nízká účast na volbě faráře
(Jiří Hoblík, 13. 9. 2011 12:33)Díky za reakci. Ale tady nejde ani tak o otázku účasti na sborovém shromáždění, jako o otázku aktivizace nepříznivců a vypadnutí příznivců z role. I když s otázkou účasti to souvisí, ale tolik do toho zase nevidím. Rámcově se mi to jeví trochu složitější: Buď křesťanská pospolitost obcuje rozmanitými způsoby a člověk má k ní nějakou přináležitost a pak i ty dvě tři hodiny úřadování jednou ročně ustojí, protože ví proč, anebo jen se zajímá o chození do kostela. Ať už proto, že všechno sotva stíhá, ať už proto, že je mu to jedno, ať už proto, že k dané obci (sboru), k níž má svým bydlištěm blízko, necítí zvlášť pevné pouto.
Re: Re: Re: Re: Re: podivně nízká účast na volbě faráře
(Ondra G, 14. 9. 2011 22:32)Proč píšete o nepříznivcích? Co když se ti lidé jen pokusili nějak projevit, když k tomu nemají jinou příležitost, nebo se jim do jiného způsobu komunikace nechce?
Re: Re: Re: Re: Re: Re: podivně nízká účast na volbě faráře
(Jiří Hoblík, 18. 9. 2011 12:47)Jinou možnost projevit se má každý, kdo má ústa a uši. Jinak si o institutu voleb myslím své - když je farář na sboru, tak sbor je mimo jiné od toho, aby jeho služba k něčemu byla - a když to nefunguje, aby se rozešli. Ale dělat si navzájem nepříjemná překvapení?
Volby?
(Jakub dvořák, 18. 9. 2011 16:26)
Píšeš, že si o institutu voleb myslíš své. Asi jsme zajedno v tom, že výsledky voleb nemusejí nutně odrážet ani vůli boží, ani vypovídat o kvalitách farářových.
Jistě volby také vyvolávají tlak na faráře, aby se především zalíbil voličstvu, tedy pokud není dostatečně silnou, hlavně však věřící, Bohu odpovědnou osobností.
Ale jakou alternativu bys volil?
Kdyby faráře jmenovalo ústředí, jako je tomu v jiných církvích, přineslo by to zase jiné obtíže, třeba jako v Jednotě bratrské.
Jak bys to tedy řešil Ty?
Volební systém
(Jakub Dvořák, 12. 9. 2011 9:14)
Píšeš: "problematizuje se tu uplatňování principu voleb, u nichž nerozhoduje poučené rozhodnutí většiny, nýbrž blíže nejasný skupinový zájem, trochu i náhoda". To je klasická výtka všem demokratickým mechanismům. Nelze, než to odkývat. Otázkou je, dá-li se s tím při zachování demokratického rozdělení moci (někdo by řekl rozpliznutí) vůbec něco dělat?
Čertovo kopýtko vidím v tom tvém "poučené". Ano, muselo by se intenzivně, cíleně a systematicky pracovat na poučenosti našich laiků. Jako vedoucí seniorátního PO pro vdělávání laiků (http://povl_hk.evangnet.cz) se spolu s ostatními členy snažím i proto něco udělat. Jednou jsme dokonce zařadili téma, "jak posuzovat kázání". Některé faráře to poděsilo, ale smysl byl právě i ten, aby lidé při volbě (staro)nového faráře měli nějaká kriteria pro posuzování, ne jen, jak píšeš, skupinové zájmy a náhody. Kéž by se to nějak promítlo i do toho slibovaného tématu v EČČB.
podivně nízká účast na volbě faráře
(Petr Hlaváček, 5. 9. 2011 14:56)