Spiritus synodu
Jak informují oficiální církevní internetové stránky, skončilo právě 4. zasedání 27 synodu jisté Českobratrské církve evangelické. Církev sama sebe pochválila, jak pečuje o vzdělání na Evangelické akademii, přizvala si k tomu zástupce švýcarské podpůrné organizace HEKS, synodálové konali bohoslužby, jednali a jednali - a jinak se toho o obsahu synodu příliš nedozvídáme. Takže mám skromnou, vlastně - neskromnou otázku. Nové hledání, nový obsah, nové perspektivy, nové kroky - dělo se něco takového? Asi také chybí investigativní čmuchal, který by zjistil i sebeutajenější tajemství. Sám jsem u sebe takové schopnosti nerozpoznal a ani ambice na totéž. Na synodní jednání jsem se byl podívat naposledy krátce po Velké listopadové kapitalistické revoluci, ale rychle jsem zase odešel, jelikož mne to tam ukrutně nebavilo. A na představování nově ordinovaných kazatelů mne v roce 1990 ani nikdo nepozval, tak co. A to jsem se pokusil nebýt ignorant a také svého času jsem alespoň četl synodní usnesení, pokud byla součástí sborových zásilek.
Že se koná vůbec jaký synod, jsem se dozvěděl až díky jistému "podniku", kde houfeček synodálů zapíjel synodní únavu. A poté se zvedl a odebral se do budovy církevního ústředí, aby - jak bylo možno vyrozumět - pokračoval v pařbě tam. Protože bylo kolem půlnoci a protože tam šel stěží jen na skok a ačkoli sám k antialkoholikům nepatřím, vzbuzuje mou zvědavost nejen otázka, zda tam vydželi synodálové až do rána bílého, ale také otázka, kterým duchem byli poháněni. O aférku srovnatelnou s českým národním fotbalovým týmem si sice neříkali, ale jak asi vypadalo zasedání synodu druhý den? Dbal na ně tedy opravdu Duch svatý jako na synodu? Anebo jakýsi duch jiného druhu? Alkohole svatý, nás svou mocí, v lásce obnovuj!
Dovětek:
Aniž bych po tom toužil, setkávám se s prázdnem. Třeba i tak, že odhlédnu od knih na stole a podívám se na oficiální církevní stránky. Ne na jejich celkem ucházející vzhled, nýbrž na jejich obsah. A pak se dostaví zjištění nepoměru mezi množstvím napsaných slov a užitkem z tohoto množství. Náhodou se to sešlo se zjištěním svědka, kterého tu nebudu kompromitovat (stačí, že už se kompromituji sám) a který mluvil nijak nepřátelsky, spíš distancovaně o "flanďácích, kteří určitě nebyli katolíky" (jak o tom píšu více výše, ač ne vše, co vím). A v tu ránu se mi vynořila představa prázdných lahví. Zase ta prázdnota! Konkrétní osoby vystupující v historce mne tolik nezajímají, k čemu by asi bylo dobré se do nich trefovat? Ale ta prázdnota, prázdnota bezedné laḧve...
(Jiří Hoblík)
Komentáře
Přehled komentářů
Byl jsem mezi těmi, kteří po synodních jednáních popíjeli, chodili pozdě spát, přes den z toho byli nevyspalí.
Tuším, že to tak má velká část synodálů, a že se většina zákulisních jednání vede u piva.
Asi by bylo lepší, kdyby tomu bylo jinak.
Zápis ze 4. zasedání 32. synodu
(Jakub Dvořák, 3. 6. 2010 16:33)
Ačkoliv jsem osobně zaujatý pozitivní prezentací Evangelických akademií, i mně se informace zdály na e-cirkvi dost nedostatečné. Protože dobrat se zápisu bylo malé klikací dobrodružství se spoustou otevřených oken na konci, nabízím přímý odkaz pro všechny zájemce o kompletní dokument ve formátu pdf:
http://www.e-cirkev.cz/data/att/
V%C3%BDro%C4%8Dn%C3%AD%20zpr%
C3%A1va%20%C4%8CCE%202009.pdf
(z grafických důvodů jsem musel celý nekonečný odkaz rozložit do 3 řádek. Pro spuštění je nutné to pospojovat)
mea culpa
(anonym, 9. 6. 2010 11:47)