Jdi na obsah Jdi na menu

Iniciativa Za církev sociálnější k odmítnutí finančních náhrad Bratrskou jednotou baptistů

25. 2. 2013

My, členové a sympatizanti iniciativy Za církev sociálnější, vyjadřujeme dík a uznání Bratrské jednotě baptistů za rozhodnutí nepřijmout údajnou finanční náhradu ve výši 228 milionů Kč. Vážíme si tohoto odvážného kroku, kterým baptisté přispěli k obhajobě dobrého jména křesťanů a křesťanských církví v podstatné části naší společnosti. Představitelé Bratrské jednoty baptistů srozumitelným způsobem vysvětlili svůj postoj, který vychází z dlouhodobého důrazu na nezávislost a samofinancování, a již nyní je realizován částí baptistických sborů, které nepobírají příspěvek ze státního rozpočtu. Odmítáme snahy označit toto rozhodnutí za líbivé gesto či za pokus o politizaci.

Za zvláště podstatný a aktuální pokládáme další argument ze strany baptistů, že by jim takto byla vyplacena náhrada za majetek, který nikdy nevlastnili a nebyl jim proto nikdy odebrán. Ve stejné či podobné situaci je většina ostatních církví, jejichž zástupci smlouvu o vyplacení finanční náhrady podepsali. Vyzýváme proto představitele těchto křesťanských církví, aby vzali vážně argumenty svých baptistických bratří a sester, stejně jako mnoha vlastních věřících a dalších občanů, a zvážili, zda se finanční náhrady zcela či částečně nevzdat.

V Praze 24. února 2013

Podepsáni:

Pavol Bargár, Jan Černý, Pavel Čižinský, Jan Dospiva, Jiří Hoblík, Jitka Hrušková, Marek Janás, Jiří G. Kohl, Filip Outrata, Kristina Outratová, Miloš Rejchrt, Jan Rückl, Vratislav Ryšavý, Jiří Řihout, Jiří Silný, Ivan Štampach, Rudolf Vévoda, Zuzana Wienerová

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Hans - pozor na sektáře

10. 3. 2013 10:23

Několik poznámek. Jak známo, baptisté jsou "pieťáci a sektáři", jak je laskavě nazývají jejich kolegové z ČCE. Mají také sklony k nebezpečnému fundamentalismu, odmítají historicko-kritickou liberální biblistiku. Navíc mají toho svého velkého kašpara - Billly Grahama. A kromě toho jsou to zabedněnci, kteří na rozdíl od drtivé většíny pokrokových farářů ČCE odmítají homosexuální svazky! Místo racionálního kritického myšlení mají sklon zabývat se "duchhovnem", jak dále správně připomínají teologové ČCE. Plně důvěřuji teologům ČCE, kteří ve své luxusní budově v Černé ulici v drahé lokolitě v Praze trpělivě poukazují na nebezpečí ze strany těchto fundamentalistických sektářských zabedněnců a k církevním restitucím decentně mlčí.

Jakub Dvořák - Re: pozor na sektáře

10. 3. 2013 16:28

Váš příspěvek na mě působí poněkud zmateně, ale ať už mám na profesorstvo ETF UK jakýkoliv názor, nevím, že by o BJB někdo mluvil tak, jak píšete. Příslušníci této církve na ETF UK studují, sám jsem byl v ročníku hned se třemi. Usilujeme o solidnost SPS, proto si Vás dovoluji požádat o serioznější komentáře. Nestyďte se pak pod své příspěvky podepsat plným jménem :-).

David daggie Geisler - Re: Re: pozor na sektáře

18. 4. 2013 9:27

Jen bych upozornil, že to jsou baptisté" (nikoli Babtisté) - viz. http://www.baptismus.estranky.cz/

Jinak někteří současní kazatelé a teologové vystudovali i ETF , takže o českém patismu jako fundamentalistickém sektářství nemůže být řeči.

Ovšem je třeba přiznat, že v českém baptistickém prostředí jsou minimálně 2 proudy - konzervativní a liberálnější. Což jsou ale obecné znaky evangelikalismu i ve světě (viz. http://cs.wikipedia.org/wiki/Evangelikalismus nebo http://cs.wikipedia.org/wiki/Baptisté). Myslím, že s umírněným evangelikalismem musí v postmoderní době počítat ve svých řadách i tradiční protestantské církve... :)

Hans - Re: Re: pozor na sektáře

21. 4. 2013 12:28

Neoficiální citáty z kuloárů - to se nesmí na "svobodných stránkách" dát pod čáru na diskusní fórum? Zvláštní. Sám jsem podobné věty slyšel, pravda, v minulém století, ale to není tak dávno...

Rostislav Kučera - Podpora

2. 3. 2013 18:41

Děkuji za toto stanovisko, se kterým se plně ztotožňuji.

V.R.Strážnický - Poděkování

28. 2. 2013 13:19

Jsem rád za vaše uvažování.
Po Babtistech zde máme konečně jasno, řada církevních hodnostářů je také pro spravedlnost. Najdou věřící a nevěřící občané společnou řeč?