Ke kritice bohoslužby v Kobylisích v souvislosti s Prague Pride
V neděli 14. srpna se ve farním sboru Českobratrské církve evangelické v Praze Kobylisích konaly bohoslužby, o jejichž pořádání požádalo tamtéž se po léta scházející sdružení homosexuálně orientovaných křesťanů Logos. Místnímu faráři Miloši Rejchrtovi došla ovšem řada ohlasů nad bohoslužbou se pohoršujících.
Po vlastní zkušenosti s bohoslužbou v Krupce vidím i zde potřebu hájit oprávněnost. Ovšem už Miloš Rejchrt sám napsal 13.8. na obhajobu dopis, který zveřejnily oficiální webové stránky Českobratrské církve evangelické (zde).
Jen bych chtěl doplnit několik připomínek k Rejchrtovu dopisu, který nechci snižovat a ani jako takový odmítat, v němž však je několik závažných slabin, oslabujících celou obhajobu. Patrně plynou z rychlosti reakce na ony různé pohoršující se ohlasy.
Zvláště rozpaky budící pasáž, jíž dopis končí, ocitujme přímo: "Sdílím s vámi - a to i s některými homosexuálně orientovanými bratry a sestrami v Kristu - vaši nelibost nad konáním „Pride parade“ v ulicích Prahy. Homosexualita - stejně jako heterosexualita - není nic, co bychom měli veřejně chlubit. Ale jestli něco dnes narušuje jemné předivo zdravých vztahů mezi lidmi, včetně rodiny, toho zatím nejosvědčenějšího modelu lidského soužití, tak to není jeden průvod městem. Moje vnučky bydlí ve středu města v domě, kde se nad vchodem skví obrovský poutač „Sexshop“. Jak byste odpověděli čtyřletému dítěti na otázku, co že to v tom obchodě prodávají? Tuším, že tady o sobě dává vědět hrůzné deviantství dnešní doby, totiž komercializace všeho, i sexuality."
Předně nerozumím jedné věci: Proč farář souhlasil s bohoslužbou, konající se v jisté alespoň minimální souvislosti s Prague Pride, dokonce ji sloužil - a pak místo aby ji jen obháhil, distancuje se od oné souvislosti. Přitom si slovo "pride" chybně vyložil ve smyslu chlubení. Výraz k tomu samovolně svádí, ale důležitější je interpretace ze strany organizátorů a účastníků: "Průvod hrdosti". (Zde musím odkázat na příspěvek do diskuse k tématu na církevní stránce Facebooku.)
Zdá se tedy, že si Rejchrt nechce příliš rozhněvat křesťany, kteří jsou ortodoxnějšího ražení anebo mají sklon k fundamentalismu, s nimiž sám nesouhlasí. Možná by bylo lépe argumentovat pečlivěji biblicky - obhajoba byla patrně psána ve spěchu, ale farář s osobními zkušenostmi s Logosem by ve vztahu k otázce bible a homosexuality měl argumentovat jemněji, ne tak obecně (pokud jde o biblistickou stránku věci). Stačí si vzít ke srovnání článek Alexandra Fleka z téhož dne (zde).
Vraťme se ale ještě k nešťastnému citovanému závěru dopisu. V něm se totiž projevuje širší tendence, spočívající v omezování otázky homosexuality na otázku sexuálních vztahů. Ne že by příliš nápadná propagace sexshopů nebyla horší než jednorázový průvod gayů a leseb (a dalších), ale poněkud to zamlžuje logiku obhajoby oné kobyliské bohoslužby. Snad se autor dopisu na mne nebude zlobit.
Jiří Hoblík
Doplněk:
Dodatečně bych chtěl odkázat k příspěvku M.C. Putny "Média zase ukazovala jen transky...", který vyšel krátce před událostí.