K čemu je víra?
Příspěvky
Proč se mnoho lidí domnívá, že se obejde bez náboženství, a není jasné, zda se bez něho neobejde
15. 7. 2012
Jednou z otázek soudobé religionistiky neboli vědy o náboženství je, do jakých forem se transformovaly náboženské myšlení a náboženská praxe tam, kde se výslovně a přímo náboženství neuplatňuje (mezi lidmi bez vyznání a v oblastech, které jsou vůči náboženskému přesvědčení neutrální, popřípadě nepřátelské). Tímto tázáním se ukazuje, že mezi náboženskostí a nenáboženskostí není zdaleka vždy hluboký příkop nebo jasný předěl.
Na-tržené křesťanství (o náboženství a trhu)
19. 6. 2012
Úvaha religionistická, tudíž kritická, ne však v polemickém smyslu, k pojmu "náboženské tržiště". Co to obnáší a co na to křesťanství...
Rozloučení s krédem?
17. 2. 2012
Z nedostatku diskusí, které by se nevedly pouze kvůli navyklé pravidelnosti, nýbrž kvůli věci samé a protože o něco jde, a zároveň jako příklad diskuse, kterou vedli vzdělaní lidé, a přitom docela obyčejným způsobem, uveřejňujeme následující debatu z německého portálu Publik-forum.de. Debatu o relevanci společného vyznání víry:
Mohou se křesťané ještě spolu modlit vyznání víry? Anebo už vyznání neexistuje? O tom vedou spor Christa a Heinz Schadeovi s teologem Fulbertem Steffenským. Pro a proti.
Med a smetana …
6. 6. 2011
Rozpory v hodnocení místa etiky v křesťanské víře mají za následek, že nemáme dostatečně vypěstovaný komunikační aparát pro toto téma a současně vyjasněná hodnotící kriteria. Proto je etika něco, o čem se v církvi nemluví nýbrž rovnou řve.
Vyznání nebo přiznání
17. 4. 2011
Že by bohoslužby v Krupce byly jen bohoslužbou naoko, jako zástěrka pro skutečný důvod? To si myslím, že ne. Opravdu jsme chtěli „dělat“ bohoslužbu a příhodnější důvod pro konání této bohoslužby, jak už jsem sám za sebe vyznal, nemohl jsem si ani přát. Že jsme bohoslužbu přizpůsobili délce konání protestního shromáždění, lépe řečeno, že jsme se ty bohoslužby snažili udělat tak dlouhé a nastavovat a nastavovat, abychom zabránili průchodu dělnické strany to je pravda a za to se docela nic nestydím.
Modlitba nešťastných manželů (Štěpán Leška 1884)
10. 4. 2011
… Modernizovaná verze, psal jsem se s ní vlastně proto, aby se s ní třeba někdo pomodlil …
Co s tou misií?
11. 1. 2011
Právě otázka misijních aktivit je dnes šíleně zapletena do všech ochranářských ideálů. Ty jsou ovšem pochopitelné a oprávněné. Náboženství bylo a je zneužíváno k ovládání lidí. Přitom nejde o ukazatel kvality, k manipulaci lze použít i tu nejlepší víru. V extrémním případě však vypadá ideální demokratická, svobodná společnost jako nějaká soustava vězeňských kobek, do nichž jsou lidé tříděni podle svého přesvědčení, a izolováni tak, aby se nemohli vzájemně kontaminovat. Nemá snad i mladý člověk právo na informace o náboženství?